مقالات

0 تا 100 چمن مصنوعی موکتی چیست؟ مزایا و معایب

چمن مصنوعی به نوعی پوشش برای سطوح مختلف کف گفته می‌شود که از الیاف مختلفی ساخته شده است و ظاهری بسیار شبیه به چمن‌های طبیعی اما با استحکام و مقاومت بالاتری دارد. نصب و نگهداری از این نوع چمن‌ها بسیار آسان‌تر از چمن‌های طبیعی بوده و می‌توان آن‌ها را در سطوح مختلف نصب نمود. از میان انواع مختلف چمن‌های مصنوعی، چمن مصنوعی موکتی یکی از پرطرفدارترین انواع چمن‌های مصنوعی تزئینی می‌باشد که می‌توان در اماکن مختلف از آن استفاده کرده و از مزایای فراوان آن بهره‌مند شد. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی کلیه نکات مهم در مورد چمن مصنوعی موکتی و مزایا و معایب استفاده از آن بپردازیم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

چمن مصنوعی موکتی چیست؟

این روز‌ها استفاده از چمن‌های مصنوعی به عنوان کفپوش در مقایسه با گذشته بسیار رواج پیدا کرده است. چمن‌ های مصنوعی عمدتاً از الیافی تهیه می‌شوند که مقاومت بالایی در برابر ضربه و فشار از خود نشان داده و طول عمر بالایی نیز دارند. این الیاف از لحاظ ظاهری شباهت بسیار زیادی به چمن‌های طبیعی داشته و می‌ توانند یک ظاهر بسیار زیبا و دلپسند در محل مورد نظر ایجاد کنند. از این پوشش‌ها همچنین می‌توان در مناطقی که رشد چمن به سختی اتفاق می‌افتد نیز استفاده کرد. چمن‌های مصنوعی انواع و مدل‌های مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها از ویژگی‌های متفاوتی برخوردار بوده و با توجه به مشخصات آن‌ها هر یک برای مکان‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چمن‌های مصنوعی موکتی یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین انواع چمن‌ های مصنوعی موجود در بازار می‌باشند که الیاف به کار رفته در آن‌ها از نوع کوتاه بوده و ارتفاع این الیاف نیز به اندازه 5 الی 15 میلی‌متر می‌باشد. این الیاف کوتاه موجود در این نوع چمن‌ های مصنوعی باعث شده است که ظاهر ان‌ ها تقریباً شبیه موکت بوده و به همین علت نیز به نام چمن مصنوعی موکتی خوانده می‌ شوند. این الیاف کوتاه به گونه‌ ای در چمن مصنوعی موکتی قرار داده شده‌اند که به آن ظاهری یکپارچه بخشیده است و تراکم بالای این الیاف نیز یک حسن برای این موکت‌ها به حساب می‌آید؛ چرا که از این طریق می‌توان این پوشش‌ ها را آسان‌ تر نظافت کرده و شستشوی آن‌ها به مراتب راحت‌تر انجام خواهد گرفت..

اگر در مورد شستن سوال دارید بهتون پیشنهاد می کنیم مقاله نحوه شستن چمن مصنوعی را مطالعه کنید.

تراکم بالای الیاف به کار رفته در چمن مصنوعی موکتی ظاهر آن را بسیار چشم نوازتر کرده و این الیاف با وجود تراکم بالا از ارتفاع کوتاه‌تری برخوردار می‌باشند و همین عامل از ضخامت چمن‌های مصنوعی موکتی کاسته است.

چمن مصنوعی موکتی چیست

از چمن مصنوعی موکتی در چه مکان‌ هایی می‌ توان استفاده نمود؟

همان طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، چمن‌های مصنوعی موکتی جز چمن‌های مصنوعی تزئینی بوده که قابل استفاده در اماکن و سطوح مختلف می‌باشند. از آنجایی که این چمن‌های مصنوعی الیافی کوتاه و ضخامت کمی دارند می‌توانند به عنوان کف پوش در مکان‌هایی نظیر رستوران‌ها و فروشگاه‌ها به کار روند. این الیاف کوتاه باعث می‌شود که چمن‌های مصنوعی موکتی کمتر دچار زدگی و آسیب شوند و به این ترتیب طول عمر آن‌ها افزایش خواهد یافت. در مقابل این نوع چمن‌های مصنوعی برای استفاده در مهد کودک‌ها و اماکن مشابه انتخای خوبی به شمار نمی‌روند. تمیز کردن چمن مصنوعی موکتی با توجه به الیاف کوتاه آن کار بسیار راحتی بوده و به همین علت می‌توانند در مکان‌های شلوغ و پرازدحام به عنوان یک گزینه مناسب مورد استفاده قرار گیرند.

از دیگر ویژگی‌های چمن مصنوعی موکتی می‌توان به سطح صاف و یکدست آن اشاره کرد که می‌تواند یک ویژگی ایده‌آل برای مکان‌های ورزشی و ورزشکاران باشد. سطح موکتی و یکدست این موکت‌ها اجازه نمی‌دهد که توپ در هنگام حرکت بر روی آن دچار اصطکاک زیادی شده و سرعت آن کاهش پیدا کند. همچنین حرکت توپ بر روی این چمن‌ها در یک مسیر مستقیم نیز میسر بوده و الیاف کوتاه به کار رفته در آن مانعی برای حرکت آزادانه توپ نخواهند بود و به آن اجازه ادامه مسیر در جهت حرکت خود را خواهند داد.

تمامی این ویژگی‌ها باعث شده است که چمن مصنوعی موکتی یک انتخاب مطلوب جهت استفاده در اماکن ورزشی مختلف نظیر سالن‌های گلف، فوتبال، تنیس و سایر رشته‌های ورزشی مشابه باشد. از سایر کاربرد‌های چمن مصنوعی موکتی می‌توان به چمن مصنوعی به کار رفته در باغچه، روف گاردن، تراس، باغ، بالکن، حیاط، باشگاه، کافه و رستوران، شهربازی، پارک، تالار‌ها، ورودی ساختمان‌ها و مراکز گوناگون و غیره اشاره کرد.

[irp posts=”4265″ name=”چمن مصنوعی بین موزاییک چیست؟ + روش نصب چمن بین موزاییک”]

مزایا چمن موکتی

نصب چمن‌های مصنوعی موکتی در فضا‌های مختلف می‌ تواند ظاهری زیبا و چشم نواز را در محل مورد نظر ایجاد کرده و طراوت و شادابی به آن ببخشد. کاربرد این نوع از چمن‌ ها به عنوان کفپوش می‌تواند دوام و طول عمر بالاتری را در مقایسه با چمن‌های طبیعی برای شما به همراه داشته باشد. شما همچنین می‌توانید این پوشش‌ها را در اندازه‌های دلخواه خود به کار ببرید. در واقع این پوشش‌ ها قابل استفاده برای مساحت‌های بزرگ نظیر تالار‌ها و رستوران‌ها تا فضا‌های کوچک مثل ورودی ساختمان‌ها و بالکن‌ها نیز می‌باشند.

در مناطقی که شرایط آب و هوایی نامساعد آن اجازه رشد چمن‌های طبیعی را نمی‌دهد، استفاده از چمن‌های مصنوعی می‌تواند یک انتخاب عالی برای جایگزین کردن آن با چمن طبیعی و بهره‌مند شدن از مزیت‌های آن باشد. علاوه بر این‌ها، مراقبت و نگهداری از چمن‌های مصنوعی بسیار آسان‌تر از چمن طبیعی بوده و می‌توان آن‌ها را به سادگی تمیز کرده و نظافت نمود.

چمن مصنوعی مدل موکتی

معایب چمن موکتی

در کنار تمامی مزایا و نکات مثبتی که برای استفاده از چمن‌های مصنوعی بیان کردیم، به کارگیری این نوع پوشش‌ها می‌تواند در مواردی عیب‌ هایی را هم با خود به همراه داشته باشد. چنان چه به هر دلیلی این چمن‌ها آسیب دیده و دچار خرابی و پارگی شوند، هزینه تعمیر آن‌ها نسبتاً بالا خواهد بود. همچنین نصب و اجرای این گونه چمن‌ ها می‌تواند نسبتاً هزینه بر باشد. این نوع چمن‌ها بر خلاف چمن‌های مصنوعی نمی‌توانند آب را به خود جذب کنند و به همین علت در صورت نصب در فضای باز و در هنگام بارش باران می‌توانند منجر به تجمع آب در آن محل شوند.

جمع‌ بندی

چمن‌ های مصنوعی موکتی یکی از کارآمدترین و پرطرفدارترین انواع کفپوش‌های موجود در بازار به شمار ‌می‌روند که مزیت‌های نصب و استفاده از آن‌ها در مقابل معایب آن برجسته‌ تر می‌باشند. این نوع از چمن‌های مصنوعی از الیاف کوتاه با ضخامت کم برخوردارند که نظافت آن‌ها را بسیار آسان‌تر نموده است. از چمن‌ های مصنوعی موکتی می‌ توان در اماکن مختلف و سطوح گوناگون استفاده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *